Kauno miesto sienos gali papasakoti ne vieną istoriją. Kartais jos – džiuginančios ir įkvepiančios, kartais – priverčiančios susimąstyti. Rudenį susidurti su savo žmogiškumu, žvelgti į kito žmogaus veidą ir klausytis mus supančių išgyvenimų kvies „Kauno kantata“ – žiūrovus įtraukianti muzikinė patirtis, sukurta specialiai Kaunui.
Ruduo Europos kultūros sostinėje kvies atversti neretai nutylimus ir skaudžius istorijos puslapius. Liepą prasidėsiantis ir iki pat rudens vidurio vyksiantis „Kaunas 2022“ programos „Atminties biuras“ organizuojamas „Istorijų festivalis“ padės išgirsti daugiataučius Kauno ir jo apylinkių prisiminimus, užmirštas vietos patirtis. Pastarosios prabils ir unikaliame patyriminiame pasirodyme „Kauno kantata“, kuriam menininkai intensyviai ruošiasi jau dabar.
Kompozitorius Philipas Milleris (Pietų Afrikos Respublika) ir vizualių sprendimų menininkė Jenny Kagan (Didžioji Britanija) pasiryžo surinkti vietos istorijas – trėmimų, Holokausto, istorinių perversmų ir vingių pasakojimus bei jų paliktus pėdsakus kartų likimuose, individualiuose žmonių gyvenimuose. Jų išgirstos istorijos rugsėjo pabaigoje ir spalio pradžioje virs Žalgirio arenoje įkurtu muzikos ir video vaizdų labirintu.
Su menininku Philipu Milleriu Kauno gyventojai ir svečiai galėjo susipažinti William Kentridge parodoje „Tai, ko nepamename“, kur skamba kompozitoriaus kūriniai. Išvysti Jenny Kagan kūrybą bus galima nuo rugpjūčio vyksiančioje parodoje „Iš tamsos“. Iš PAR ir Didžiosios Britanijos atvykstantys menininkai Kaune – neatsitiktinai. Abiejų menininkų istorijos vienaip ar kitaip persipynusios su miestu: Jenny Kagan tėvai išgyveno Holokausto įvykius, o Philip Miller protėviai kilę iš Šiaulių. Abu aktyviai bendrauja su vietos menininkais.
„Jenny Kagan ir Philipas Milleris niekuomet neieško lengviausio kelio – jų kūriniai kompleksiški, keliantys iššūkius. Pasirodymo libretui medžiagą jie rinko iš archyvų, asmeninių istorijų ir pasakojimų. Kūrybinis procesas vyksta ne tik su profesionalais, bet ir su mėgėjais. Pasirodyme skambės žinomi lietuvių liaudies muzikos motyvai“, – pasakoja „Kaunas 2022“ prodiuserė Ina Pukelytė.
Gimus pasirodymo idėjai, kūrėjai organizavo kūrybines dirbtuves, kuriose buvo svarstoma apie susitaikymą, žvilgsnį į kitą žmogų, bendradarbiaujama su VDU studentais bei menininkais. Nors dėmesys pasirodyme kryps į sudėtingus miesto istorijos vingius, „Kauno kantata“ taps pretekstu kalbėti apie žmogų bei mažąsias istorijas. Šiame projekte muzika ir dainos – priemonės, padedančios sukurti bendrystę ir užmegzti naują santykį su prieštaringais įvykiais.
„Kauno Kantata“ bus atliekama Žalgirio arenoje. Devynias scenas iš visų pusių sups ekranai, kuriuose bus galima išvysti menininkės Jenny Kagan kuriamus šiuolaikiškus vaizdus. Muzikos ir video vaizdų labirinte žiūrovas galės pats pasirinkti, kokio skambesio ar atlikėjo klausytis, kokį vaizdą žiūrėti. Renginyje išgirsime gyvos ir elektroninės muzikos skambesį. „Kantatoje girdime daugybę balsų. Klausomės giesmių skirtingomis kalbomis ir skirtingose erdvėse. Čia susitikę patiriame harmonijos ir disonanso, kakofonijos ir tylos akimirkas. Ir tokias akimirkas, kai garsas tampa vienu“, – sako kompozitorius Philipas Milleris.
Šis imersinis kūrinys gimė bendradarbiaujant su įvairių žanrų Lietuvos atlikėjais – „Kantatą“ atliks virš 200 žmonių: solistai Rafailas Karpis, Agnė Stančikaitė, Steponas Zonys, Tshegofatso Moeng (PAR), folklorinių ansamblių „Babadag“, „Ainiai“, „Ratilėlis“ atlikėjai, Kauno simfoninis orkestras, Kauno valstybinis choras, pučiamųjų orkestras „Ąžuolynas“, VDU studentų styginių kvartetas, VDU choras „Vivere Cantus“, sakralinės muzikos mokyklos choras „Cantores David“, Juozo Naujalio muzikos gimnazijos moksleivių choras, chorai „Cantate Domino“, „Gintaras“, skaitovės Bella Shirin ir Violeta Rakauskaitė-Shtromas. Režisierius – Chrisas Baldwinas (Didžioji Britanija/Bulgarija), dirigentas – Karolis Variakojis.
„Labai džiugu, kad prie „Kauno kantatos“ prisijungs tiek daug skirtingų menininkų ir atlikėjų. Pavyzdžiui, išgirsime ir klezmerių orkestrą iš Seinų (Lenkija), autentiško skambesio suteiksiantį muzikantą Tshegofatso Moeng iš PAR, aktyviai prie renginio prisideda ir su muzikantais dirba dirigentas Karolis Variakojis bei kompozitorius, aranžuotojas Jievaras Jasinskis“, – pasakoja Ina Pukelytė.
Išgirsti ir pamatyti „Kauno Kantatą“ bus galima rugsėjo 30 d. ir spalio 1 d. Žalgirio arenoje. Įsigyti bilietus galima čia.
Europos kultūros sostinės programa Kaune ir Kauno rajone tęsiasi visus metus – 2022-aisiais suplanuoti šimtai tradicinių ir debiutuojančių renginių, tarp kurių parodos, festivaliai, spektakliai ir kitos veiklos, kuriamos vietos ir tarptautinių menininkų bei Kauno bendruomenių. Visą „Kaunas 2022“ programą rasite www.kaunas2022.eu ar mobiliojoje programėlėje.