Dvi praėjusias savaites Klaipėdoje vyko tarptautinio šokio projekto kūrybinė rezidencija. Pirmą kartą būsimo spektaklio „Mikado“ repeticijose susitiko Šeiko šokio teatras, Kauno šokio trupė „Nuepiko“, italų šiuolaikinio šokio kūrėjai Vittoria de Ferrari Sapetto, Andrea Valfrè ir septyni specialią atranką įveikę šokėjai iš penkių Europos šalių. Tai išskirtinis projektas Lietuvos šokio ir kultūros lauke, kai bendro spektaklio kūrimui pajėgas sujungia du šokio teatrai, kviečiami užsienio kūrybinė grupė, atranką praėję Europos šokėjai ir vietinės bendruomenės. Trejų metų kūrybinio darbo finalu taps šokį ir kovos menus jungiančio spektaklio premjera „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ programoje. 

Šokis ir kovos menai

„Mikado“ tyrinės šiuolaikinį žmogų, kurio gyvenimas keliasi į virtualų pasaulį, o fizinis kontaktas mąžta. Scenoje vaizdus kurs žmogaus kūnas, medinės lazdos ir nuolat mus lydintys mobilūs įrenginiai. Kūrinyje derinamos skirtingos judesio kalbos: natūralus kūno fiziškumas, archajinė Aikido ir kitų kovos menų tradicijos bei šiuolaikinis šokis. 

„Mikado“ tyrinėja temą, kuri pandemijos metu tapo esmine: kaip kuriami žmonių ryšiai, kaip esame vieni nuo kitų priklausomi. Ironiška, kad lazdos, su kuriomis dirbame 1 metro ilgio, „saugaus atstumo“. Kūrybiniam procese jos tampa pagrindiniu komunikacijos įrankiu, kuris atriboja, bet tuo pačiu ieškai, kaip per jį gali kurti santykį. Ryškus ir domino efektas. Kadangi scenoje 16 šokėjų, sujungtų lazdomis, kiekvienas judesys veikia visą sistemą. Turi būti atsargus, jautrus ir ieškoti balanso su kitais šokėjais.“ – spektaklio idėją pristato Kauno šokio trupės „Nuepiko“ meno vadovas ir šokėjas Marius Pinigis.

Italijos geriausi

Prie spektaklio dirba net trys ryškūs Italijos menininkai. Choreografė Vittoria de Ferrari Sapetto – didžiulę patirtį turinti šokėja, dirbanti su svarbiausiais Europos choreografais ir režisieriais, tokiais kaip Jan Fabre, Sidi Larbi Cherkaoui, Damien Jalet, Quan Bui Ngnoc, Akram Khan, Romeo Castellucci ir kitais. 

„Kurti kartu su ja garbė ir didelis laimėjimas Šeiko šokio teatrui ir „Nuepiko“ Kauno šokio trupei bei partneriams, o taip pat reikšmingas žingsnis Lietuvos šokiui į tarptautinę „lygą“. Labai įdomi V. de Ferrari Sapetto darbo metodika. Kūryboje ji jungia šiuolaikinį šokį, rytų kovos menus ir teatrą. Iš to gimsta labai įvairiapusė, turtinga kūryba.“ – apie choreografę atsiliepia Šeiko šokio teatro meno vadovė Agnija Šeiko.

Šeiko šokio teatro šokėja Gintarė Marija Ščavinskaitė papildo A. Šeiko pristatydama italų kūrybos principus ir užduotis, kurių pagalba kuriama choreografija:

„Medžiagą kuriame nuo mažo impulso ir auginame iki didesnės kompozicijos. Įsiklausome ir leidžiame judesiui tekėti per lazdas ir šokėjų kūnus tarsi vandeniui. Taip atsiranda labai natūralios, vientisos judesių sekos.“

Dar du italai kurs šviesų dizainą ir muziką. Tai garsus šviesų dailininkas Giacomo Gorini, taip pat dirbęs su režisieriumi Romeo Castelluci ir pripažintas kompozitorius Giorgio Ferrero.

Atrinkti šokėjai iš visos Europos

30 į 1 vietą – tokią atranką turėjo įveikti 7 šokėjai iš Italijos, Prancūzijos, Didžiosios Britanijos, Nyderlandų ir Rumunijos, kad galėtų prisijungti prie „Mikado“. Pandemijos įkarštyje paviešintas kvietimas dalyvauti atrankoje sulaukė didelio susidomėjimo – daugiau nei 200 paraiškų. Finaliniame atrankos etape Milane, Italijoje, septyni atlikėjai buvo pakviesti papildyti lietuvių ir italų kūrybininkų grupę.

„Kartu su mumis dirba labai įdomi, skirtinga komanda. Ne tik šiuolaikinio šokio šokėjai, bet ir cirko artistas prancūzas Nino Wassmer bei Kung Fu kovotojas rumunas Dan Mihai Rădulescu. Kurdami glaudžiame fiziniame kontakte turime galimybę keistis patirtimi, įsiklausyti ir kurti organišką ir autentišką judesį.“ – apie svečius teatre pasakojo Šeiko šokio teatro šokėjas Mantas Černeckas.

Iš užsienio atvykusius atlikėjus dalyvauti projekte patraukė galimybė dirbti su italų choreografais ir būsimo spektaklio tema – santykių kūrimas, tarpusavio priklausomybės ryšiai, hierarchija ar jos nebuvimas.

„Mane labai domina komunikacijos tema, santykių kūrimo strategijos. Šokdama pastebiu, kad esu linkusi laukti impulso, bet ne inicijuoti, todėl dabar mokausi išlyginti šias svarstykles. Tai, kas vyksta šokyje, atsikartoja gyvenime, kasdienybėje. Iš šio proceso galiu pasisemti naujų būdų kurti ryšį su pasauliu. Manau, kad „Mikado“ – labai gražus projektas, atmosfera organizacijoje labai atvira, laisva. Mano manymu, tai praturtina būsimą kūrinį, nes padeda atrasti galimybes, panaudoti bendrą komandos kūrybinį potencialą.“ – mintimis dalijosi šokėja Steffi De Leeuw iš Nyderlandų.

Šoks ir miestiečiai

Neringai 2021 metais nešant Lietuvos kultūros sostinės titulą į „Mikado“ įtrauki ir „Kultūros salos“ gyventojai, kuriems rengiami kūrybiniai šokio užsiėmimai. Kitais metais, Kaunui tampant Europos kultūros sostine, prie kūrybinio proceso prisijungs Kauno miesto ir rajono bendruomenė, šokio mėgėjai. Užsiėmimus veda spektaklio choreografai V. de Ferrari Sapetto ir A. Valfrè bei Lietuvos teatrų meno vadovai M. Pinigis ir A. Šeiko. Kartu su būriu profesionalių šokėjų bendruomenių nariai pasirodys spektaklio premjeroje.

„Mikado“ yra „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ programos dalis, projektą finansuoja VšĮ „Kaunas 2022“, Lietuvos kultūros taryba, Klaipėdos miesto savivaldybė, Goethe’s institutas, Thomo Manno kultūros centras.

 

Nuotr. autorė – E. Sabaliauskaitė