Penkių modernistinių miestų partneriai iš Kauno, Lvovo, Brno, Kortrijko ir Tel Avivo pastaraisiais metais leidosi į nepaprastai daug vertingų patirčių dovanojusią kelionę. Šio tarptautinio bendradarbiavimo rezultatas – meno kūrinių, pripildytų šimtais asmeninių istorijų apie įspūdingą praeito amžiaus visuomenės augimą, ir charakteringos architektūros, kuri jį atspindi, paroda, kviečianti švęsti modernizmą ir Europos kultūros sostinės metus Kaune.
Ekspozicijoje kuriamas vientisas pasakojimas apie modernizmo architektūrą kaip reiškinį, kurį patyrė Rytų, Vidurio ir Vakarų Europos miestai. Taip pat analizuojamos skirtingos šalių patirtys, susijusios su šiuo palikimu, papildant autentiškais pastatų gyventojų liudijimais, bei kūrybinėmis priemonėmis diskutuojamas modernizmo architektūros potencialas ir išlikimas. „Modernizmas ateičiai“ parodoje skaičius 360 simbolizuoja visas galimas modernizmo perspektyvas: kultūrines, politines, ekonomines ir kt. O skaičius 365 skatina atkreipti dėmesį į kasdienybės paveldą. 26 Kauno, Lvovo, Brno, Kortrijko ir Tel Avivo parodos kūrėjai ieškojo įkvėpimo ne tik modernistinėse bažnyčiose ar muziejuose, bet ir gyvenamųjų namų architektūroje. Tarpdisciplininėmis priemonėmis 18 projektų interpretuojama jų istorija ir aktualizuojama vertė šiandien.
Neatsitiktinai paroda pristatoma Kauno centrinio pašto rūmuose, simbolizuojančiuose prieštaringas modernizmo pozicijas dabartinėje visuomenėje. Projekto komanda dėkoja už galimybę dalyvauti šiame dialoge ir kviečia pažinti bei apmąstyti kitas, panašaus ir sėkmingesnio likimo istorijas.
Už modernizmą, šiandien ir ateityje.
Kūrėjai:
Karin Pisarikova
Projektas: „Atplauk pieno puta“
Projekto „Atplauk pieno puta“ idėja – interpretuoti ir perteikti Kauno IX forto memorialą vizualine kalba, pasitelkiant ne logines, o emocines asociacijas. Užfiksuoti genius loci ir priminti apie žmogaus atsparumą: psichologinį, emocinį, fizinį ir bendruomeninį. Projekto ikonologija buvo tiesiogiai pasirinkta iš aukščiausios memorialo skulptūrinės grupės dalies „Išsilaisvinimas“.
Interpretuojamas objektas:
Kauno IX forto memorialinis kompleksas
Patris Židelevičius
Projektas: „Pakopa“
Patrio kūrybinis projektas „Pakopa“ – tai garso kūrinys(-iai) apie vietą, laiką, garsovaizdžius, ritmą, pradžią, procesą, pabaigą, tranzitą ir kaitą. Šis projektas yra mažosios architektūros paveldo – laiptų – garsovaizdžių ir grįžtamojo ryšio tarp savęs girdėjimo kitame ir kito girdėjimo savyje ieškojimas.
Interpretuojamas objektas:
Įvairūs Kauno laiptai
Malgorzata Maria Olchowska
Projektas: „Karininkų ramovės mitas“
Projektas „Karininkų Ramovės mitas“ žvelgia į Karininkų Ramovės pastatą pro visus viršutinius pastato mitologinius ir istorinius sluoksnius, palikdamas „gryną“ ir neutralią architektūrinę erdvę, kurią galima apibūdinti tokiais architektūriniais bruožais: kompozicija, proporcijos, medžiagos ir detalės. Šis projektas kelia klausimą apie mito kūrimą pasitelkiant architektūrą.
Interpretuojamas objektas:
Lietuvos karininkų ramovė
Tadas Stalyga ir Rita Kundrotaitė-Stalygienė
Projektas: „Trys mergelės“
Tai pastato likimą polemizuojanti, instaliacija. Griuvėsiuose surinktos nuotrupos, filmuota medžiaga, bendruomenės ir ekspertų liudijimai, dabartinę būklę atspindintys kadrai, legendinio restorano praeities, dabarties ir ateities liudijimai. „Būtina griauti“ ar „reikia išsaugoti“ – instaliacijos lankytojas atsidurs šios diskusijos centre.
Interpretuojamas objektas:
Restoranas „Trys mergelės“
Shay Zilberman
Projektas: „Fasadas“
Tai alternatyvus, poetiškas, tyrimais paremtas modernistinio Kauno atvaizdavimas. Šiam projektui įkvėpimo semtasi iš tiesių linijų, atsirandančių liniuote matuojant atstumą nuo vieno taško iki kito. Liniuotė – modernistinis architekto darbo įrankis. Tai žaismingas eksperimentas, kurio metu svarbu tik viena – piešti už linijų.
Interepretuojami objektai:
Įvairūs Kauno tarpukario modernizmo pastatai
Jonas Vasteenkiste
Projektas: „Membrana“
Pagrindinis šio projekto tikslas – išanalizuoti bei parodyti vilos „DNR“, jos architektūrą ir „kalbą“, kurią kuria namo gyventojai, todėl tyrimo ašimi tapo ryšio su pastatu ir jį supančia urbanistine aplinka ieškojimas. Jonas tiki, jog architektūrą galima interpretuoti pagal tai, kokią funkciją ji atlieka, tačiau neretai ji taip pat išduoda to namo gyventojo likimą, gyvenimo vingius.
Interpretuojamas objektas:
Gaverzicht vila, Varegemas, Belgija
Josef Řehák and Karolina Strnadová
Projektas: „Modernizmas jau buvo“
Projektu siekiama plačiają visuomenę supažindinti su modernistiniais Brno pastatais. Buvo dirbama su dviem tikslinėmis grupėmis: pastatų gyventojais ir visuomene. Pirmuoju atveju bandyta ištraukti istorijas, kuriose būtų dalinamasi apie patirtis juose gyvenant. Antruoju atveju, šalia pasirinktų namų buvo įrengti „knygų taškai“ praeiviams, supažindinant juos su šalia esančiais pastatais.
Interpretuojamas objektas:
Privatūs namai Brno mieste, Čekijoje
Martynas Timinskas
Projektas: „Šiaurinio šlaito istorijos“
Tai garsinis tyrimas, kurio tikslas yra autorinis garso meno ir elektroninės muzikos kūrinys, atspindintis šiaurinio Žaliakalnio šlaito, vadinamo „Brazilka“, tapatybę ir jos socialinių santykių, bei garsinio lauko dinamiką. Naratyvas konstruojamas remiantis rajono gyventojų pasakojimais, kūrinyje naudojami lauko tyrimų metu įrašyti garsai, taip pat pasitelkiami muzikos instrumentai.
Interpretuojamas objektas:
Šiaurinė Žaliakalnio šlaito dalis vadinama „Brazilka“
Olha Kuzyura
Pavadinimas: „Nesukurta rekolekcija. Atminimas“
Rezidencijos metu buvo paruoštos popierinės instaliacijos. Tai tarsi pomirtinės daugiasluoksnės energijos kaukės, paremtos materialiais objektais. Šie objektai – interjero elementai, name gyvenusių asmenų palikti fragmentai. Instaliacijose bus išreikštos skirtingų praeities pasaulių ir juos menančių materialiųjų artefaktų vienalaikiškos sąveikos.
Interpretuojamas objektas:
Gallet šeimos namas Lvove, Ukrainoje
Andrea Uváčiková ir Zuzana Bartošová
Projektas: „Arte-Factum“
Projekto objektas – buitinės technikos parduotuvės pastatas ir jo interjero bei eksterjero kaita. Kūrėjos siekia ištirti pastato eksterjero detalių kitimą ir susieti su pastato paskirtimi (vidiniu kontekstu). Atrasti sąryšį tarp modernistinių pastato elementų ir bendrųjų modernizmo idėjų.
Interpretuojamas objektas:
Huib Hoste`o techninės įrangos parduotuvė Kortrijke, Belgijoje
Michal Trávníček ir Ivana Kupková
Projektas: „Kaip žvelgti į modernizmą?“
Projektas klausia, kaip galime aprašyti architektūrą ne iš mokslinės, o iš autentiškos, žmogiškosios pusės? Į kūrėjų objektu tapusią Bohuslav‘o Fuchs‘o vila, pastatyta 1927–1928 m. Brno mieste, Čekijoje, siekiama pažvelgti kitu kampu, aptarti ją supančią emocinę aurą.
Interpretuojamas objektas:
Bohuslav‘o Fuchs‘o vila Brno mieste, Čekijoje
Andrii Linik
Projektas: „Vietos archeologija“
Spindulinė vietos archeologija – tai istorinis, akustinis pastato ir jo aplinkos tyrimas, atliktas 16-oje koplyčios ašių. Šiomis ašimis paremtas visas architektūrinis šventovės sprendimas. Projektu siekiama nupiešti akustinius pačios koplyčios ir ją supančios urbanistinės aplinkos paveikslus.
Interpretuojamas objektas:
Kortrijko Kristaus Prisikėlimo koplyčia, Belgija
Ingel Vaikla
Projektas: „Papagalo, kiek valandų?“
Trumpametražio filmo siužeto objektas – dabartinės Sint-Pauluscollege mokyklos pastato (buvusio Jugoslavijos paviljono 1958 m. Briuselyje vykusioje pasaulinėje parodoje „Expo“) architektūra. Kūrinyje vaizduojama mokinių grupelė, žaidžianti mokyklos teritorijoje. Sekdamas vaikus, jų žaidimus ir judesius, žiūrovas susipažįsta su šio modernistinio paviljono kiemu ir interjeru.
Interpretuojamas objektas:
Buvęs Jugoslavijos paviljonas Briuselio World Expo parodoje, Belgija
Erich Weiss
Projektas: „Balta erdvė baltame name“
Ši instaliacija – tarytum šiuolaikinė minėtosios ekspozicijos versija, paminklas pastato architektams, suprojektavusiems tikrą modernistinį šedevrą. Šedevrą, kuris sugebėjo išlaikyti savo charakterį ir savarankiškumą nepaisant visų jį užklupusių pokyčių. Interjero ir eksterjero intervencijomis siekiu atkreipti lankytojo dėmesį į tam tikrus architektūrinius pastato bruožus.
Interpretuojamas objektas:
Komunistų partijos vykdomiojo komiteto pastatas („Baltasis namas“) Brno, Čekija
Nuepiko
Projektas: „Įkūnyti modernizmą“
Vykdydami projektą, kaip šiuolaikinio šokio menininkai, mes siekiame sukurti šokio ekskursiją, kuri galėtų padėti skleisti modernistinės architektūros idėjas, jos vertę ir atkreipti dėmesį į poreikį išsaugoti, išlaikyti ir įkūnyti dažnai neįvertintus modernistinius pastatus. Šiuolaikinis šokis yra puiki ir „naujoviška“ priemonė, galinti pasitarnauti šiai misijai.
Interpretuojamas objektas:
Profsąjungų rūmai Lvove, Ukrainoje
Hugo Herrera Tobon
Projektas: „Subjektuvus atlasas: šiuolaikinės modernizmo perspektyvos“
„Subjective Editions” – tai leidybos iniciatyva, kurianti ir platinanti nehierarchiniu principu (iš apačios į viršų) sukurtus kartografinius leidinius. Subjektyvių atlasų serija kuriama aktyviai įtraukiant vietos bendruomenę: patys gyventojai sudaro leidinio, skirto Kauno modernizmui turinį.
Interpretuojamas objektas:
Įvairūs Kauno tarpukario modernizmo objektai ir vietos
Rokas Mikšiūnas
Projektas: „Lego užuolaidos“
Rokas architektūra domisi nuo vaikystės, o šiuo metu ne tik fotografuoja mėgstamus pastatus, bet ir juos atkuria Lego kaladėlių pagalba. Parodoje eksponuojamo darbo idėja kilo visai paprastai. Kiekvieno kūrinio eksponavimo vieta pašto salėje bus apsupta užuolaidų. Tačiau šiuo atveju nišą užpildys ne tikros, o Lego kaladėlių „užuolaidos“, kurios atkartoja salės grindų raštą.
Interpretuojamas objektas:
Įvairūs Kauno tarpukario modernizmo pastatai
Arūnas Periokas ir Karolis Lasys
Projektas: „Skambantys laiškai“
Projekto instaliacija skirta Kauno modernizmui. Čia ji traktuojama kaip patirtis, kuri prasidėjo XX amžiaus pradžioje ir tęsiasi iki šiol. Per abstrakčius kompiuteriu sukurtus vaizdus ir filmuotą medžiagą, iliustruojančią kasdienę gyventojo patirtį, tyrinėjamas ir formuojamas nostalgiškas miesto vaizdinys.
Interpretuojamas objektas:
Įvairūs Kauno tarpukario modernizmo pastatai
„MoFu 360/365“ parodos nuotraukos:
Fotografijų autorius AHOY.
Parodos projekto partneriai:
„Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“, Lietuva
Lvovo kultūros strategijos institutas, Ukraina
Tarpdisciplininis menų centras Brno „Vaizard, z.ú.“/ INDUSTRA, Čekija
Tarpvyriausybinė paveldo organizacija „Intercommunale Leiedal“, Belgija
Partneriai:
Baltojo miesto centras – Liebling House
Lietuvos kultūros institutas
Lietuvos Respublikos ambasada Izraelio valstybėje
Lietuvos karininkų ramovė
Kauno tvirtovės IX fortas
Kauno paveikslų galerija (Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus)
„Subjective Editions“
Kauno Technologijos universiteto Architektūros ir urbanistikos tyrimų centras
Lietuvos centrinis valstybės archyvas
UAB „Kautra“
Lvovo Regiono profesinių sąjungų asociacija
Lvovo Urbanistikos medijų archyvas
Lvovo Šiuolaikinio meno institutas
Kortrijko BUDOS menų centras
Kortrijko miesto Sint–Rochus parapija KE biuras
Verviko miestas
Pietvakarių Flandrijos Varegemo miesto šiuolaikinio vizualiojo meno platforma „Be Part“
Sint–Pauluscollege, Vevelgemo savivaldybė
BAM – Brno Architectural Manual
No More ATLAS Bar
Parodos architektai:
„Office De Architectura”: Jautra Bernotaitė, Andrius Ropolas, Paulius Vaitiekūnas
Parodos įrengimas:
Simonas Šidlauskas, Gytis Stučka, Evaldas Šemiotas
Dizainas:
Kūrybinė agentūra „autoriai“
Parodą kuruoja:
„Modernizmas ateičiai” programa, „Kaunas 2022”